torsdag 10 december 2015

kartan som konst

På bilden ritade jag en kvinna som håller i ett klot (Jorden), hon har en sjal runt sig så att bilden ska se mer dramatisk ut. Från hennes mun rinner det blod och hennes ögon har blekts genom åldern. Jag har arbetat mycket med skuggningar och uttrycket på hennes ansikte.

Budskapet är att kvinnan ska representera hur vår framtid kommer att se ut om den fortsätter som den gör. Kvinnan är helt förstört och börjar sakta bli värre och värre pågrund av miljön som går åt helt fel håll pågrund av vad människorna skapat och gör.

Det finns många olika tolkningar på vad bilden ska förmedla och det beror på hur personen ser den. Det tycker jag också hör till, att man ska kunna ha olika tolkningar och att budskapet inte riktigt måste vara helt tydligt. Vet man vad bilden betyder tycker jag att man kan se det hyfsat tydligt.

Om jag skulle fortsätta med projektet, hade jag inte velat ändra eller lägga till något eftersom att jag blev nöjd med resultatet och jag känner att jag är helt klar med det då jag tror det skulle vart lite för mycket om jag fortsatte.

Först när jag fick reda på att vi hade 3 lektioner på oss, tyckte jag att det kanske var för mycket eftersom att när jag ritar måste jag ha samma känsla alla gånger, för annars kan bilden bli helt fel, men jag tyckte att det gick bra den här gången och det var en bra tid att göra klart bilden på. Då kunde jag se lite hur jag hade velat ändra på bilden som jag inte hade lagt märke till förra gången, eftersom att när jag ritar blir jag väldigt inne i att rita, och då kanske jag inte ser hur fel det kanske ser ut, och när jag kollar på bilden en vecka efter kan jag se de felen jag inte gjorde då.

Om jag tyckte att skuggningarna tillexempel gick lite sämre förra gången, kunde jag ändra på det nästa gång vi skulle rita. Jag ändrade på ögonen flera gånger för att få de se så tomma ut som möjligt, men tillslut så lyckades jag hyfsat. Sen lade jag till blodet o små detaljer det sista jag gjorde för att bilden inte skulle se så tom ut samt mer känsla i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar